18 december 2007

typziek

Ik heb al lang geen update meer gemaakt vanwege de scriptie. Maar gelukkig ben ik nu bezig met de afronding ervan. Het ziet er naar uit dat m'n scriptie zelf rond de 30 pagina's zal zijn met nog minstens 30 pagina's aan filmanalyse. Ik zal de inhoudsopgave laten zien om een beetje een indruk te geven waarover het gaat.

-Voorwoord
-De dood in beeld
Memento Mori
Vanitas
Death Poem
Dance Macabre
-Waarom we dood gaan
Wetenschappelijk
Godsdienst
-Het uitstellen van de dood
-
Hoe men over de dood dacht
Karakter van de dood vroeger
Natuurvolkeren
Egypte
Grieken en Romeinen
-De grote omslag
De Middeleeuwen
De pest
Karakterverandering van de dood
-Hoe men over de dood denkt
Karakter van de dood nu
Jodendom en christendom
Islam
Spiritisme
-Doden feesten
Is de dood verschillend in andere werelddelen
Halloween
Dia de los muertos
Fetdemo
-Wie is de dood
Waarom de dood in film
Onoverwinnelijke vijand
Rechter
De dwaas
Vriend
Het buitenbeentje
-Nawoord
-Literatuurlijst
-Bijlages

Death and the mother – Ruth Lingford
Le marche de sans nom – Jean Constantial
How to cope with death – Ignacio Ferreras
Dance of death – Dennis Tupicoff
Deadsy – David Anderson
Nightmare before Christmas - Tim Burton
Corpse Bride – Tim Burton
De schrijver – Paul Driessen
Rabit – Run Wrake
Hasta los Huesos - René Castillo Rivera
Dad’s dead - Chris Shepherd

Het was veel werk, maar ontzettend leuk om te maken. En nu kan ik straks in alle rust aan m'n eindproject werken. Heel erg bedankt voor de mensen die me hebben geholpen met mijn scriptie! (Bram, Manon en Christoffel bij deze :p)

3 december 2007

Testvlek

Even een probeersel gemaakt over het idee met de vlek. Ik vond het verrassend hoe weinig tijd het kostte, ook al heb ik nu niet nagedacht en gewoon het huis gekozen om af te beelden.

1 december 2007

Weer een stapje verder...

Ik ben nog niet tevreden over de laatste afbeeldingen die ik heb gemaakt. Ze zijn veel te strak en ik denk dat de animatie daardoor niet echt interessant wordt. Er moet een losser element in zitten. Dat losser element worden waarschijnlijk verfvlekken.
Door een verfvlek als uitgangspunt te gebruiken voor een beeld zal er een, naar mijn idee, een interessantere combinatie ontstaan. Een wisselwerking tussen strak en dynamisch. Een scene kan bijvoorbeeld beginnen met een vlek waaruit allemaal lijnen ontstaan, en de vlek uiteindelijk een schaduw van een huis zal worden. En druipende verf zal bijvoorbeeld de stammen van bomen kunnen worden. Of je dit proces daadwerkelijk terug ziet in de animatie ga ik nog onderzoeken.

Ook ben ik begonnen met het uitdenken van shots:

-Door de heg
Dit slide shot is vanaf de zijkant. We zien de hoofdpersoon door de heg kruipen. De heg zal even het beeld vullen en daarna zien we de binnenkant van de heg (als een doorsnede).Ze sluipt door de binnenkant van de heg. Het beeld is nu alleen nog maar in silhouetten en dat heeft een reden. Iedere keer als de hoofdpersoon iets 'fout' doet is het beeld in silhouetten om dat te benadrukken. Hier maakt ze de fout om in te breken in de tuin van iemand anders. Het beeld vult zich weer met bladeren van de heg. De hoofdpersoon stapt de heg uit, de tuin van de man in.-Verkruimelen
De hoofdpersoon is net uit de heg gekomen en klopt zich af. Ze vindt een blaadje in haar haren en kijkt er even naar in haar hand. Dan verkruimelt ze het in haar hand. Dit geeft aan dat ze niks om natuur geeft en niet zo'n aardig meisje is.

-Appel pakken
Als het meisje naar de appel reikt is het shot weer in silhouetten. Dit is omdat de hoofdpersoon nu haar volgende fout maakt. Ze steelt een appel. Dit mag niet en ze zal de gevolgen snel merken.